Майстер-клас

з інтерактивними формами роботи

«ВЧИМОСЯ ТВОРЧО ВЗАЄМОДІЯТИ»

Мета: Розширити та систематизувати знання вихователів щодо забезпечення високої якості дошкільної освіти шляхом використання інтерактивних форм роботи з дошкільниками. Вдосконалювати фахову м майстерність педагогів. Активізувати творчий потенціал вихователів, розвивати креативне мислення, стимулювати розвиток ініціативності, артистизму. Виховувати інтерес до творчого професійного пошуку, пізнання себе. Сприяти формуванню почуття власної гідності педагогів, гордості за свою професію.

Вправа «Компліменти»

Обмін компліментами проходить у формі діалогу. Педагоги стають у коло та беруться за руки. Потрібно не тільки отримати комплімент, а й погодитися з ним, сказати ще один комплімент собі і обов’язково «повернути» колезі.

Запитання для обговорення

- Що вам сподобалося більше, говорити компліменти чи приймати їх?

- Наскільки складно/легко було дібрати комплімент собі, колезі?

- Який комплімент вам сподобався найбільше?

Гра «Павутинка»

Як і під час попередньої вправи, педагоги утворюють коло. Один із гравців тримає клубок, називає слово, яка позначає рису, притриману ідеальному вихователеві, і котить клубок комусь із колег (при цьому гравець наступає на кінець нитки). Наступний учасник називає ще одну ознаку ідеального вихователя і котить клубок іншому гравцеві. Гра продовжується, а на підлозі утворюється своєрідна павутинка.

Методист. Сплетена павутинка об’єднала нас, але водночас створила перепони. Ці перепони це різні умовності, консервативні погляди, звичні усталені форми роботи, яких ми часто дотримуємося, сліпо, не аналізуючи їх, боячись вийти за «межі», відійти від шаблону, спробувати щось нове.

«Це надто складно», - підказує нам Пасивність.

«Ми так ніколи не робили», - підтримує Досвід.

«Нічого не вийде», - наполягає Гордість.

«Спробуй», - шепоче Творчість.

Тож треба відкинути пасивність, негативний досвід, лінощі, гордість і стати активними, творчими, ініціативними та проявити свій артистизм. Допоможе у цьому давно відомий у світі метод «Шість капелюхів».

Інтерактивна вправа

«Шість капелюхів»

Вправа триває 5-7 хв. Педагоги діляться на 6 підгруп. Кожна отримує один капелюх якогось кольору, який передбачає певний підхід до ров’язання проблеми. Педагоги підгруп радяться і пропонують на загал свій варіант розв’язання проблеми відповідно до кольору капелюха.

Проблема:

Жовтий – оптимізм, віра в успіх, пошук переваг.

Червоний – емоції, почуття, інтуїція.

Білий – факти і тільки факти!

Чорний – скепсис, критичний підхід.

Синій – системне мислення, організація творчого процесу.

Зелений – творчість, спонтанність.

Методист. Творчий педагог завжди вміє перетворити звичайну річ на засіб розвитку дітей.

Вправа

«Придумай нове призначення»

Методист читає загадку: «Згорнеш – клинець, розгорнеш – млинець». (Парасолька).

Завдання. Придумати, як можна використовувати предмет-відгадку не за прямим призначенням. (перетворити на клумбу, насипавши в розкриту парасольку землі і висадивши квіти; пофарбувати сектори в різні кольори, додати картки і розробити гру, сузір’я тощо).

Семінар-практикум

для вихователів

«СПОСОБИ ВИХОДУ З КОНФЛІКТНИХ СИТУАЦІЙ У РОБОТІ З РОДИНОЮ»

Мета:

- сприти подоланню стереотипів мислення і звичних способів діяльності;

- розвивати здатність до емпатії, рефлексії і самоконтролю;

- стимулювати творчу активність.

Обладнання:-

роздруковані на окремих аркушах таблиці «Стратегії розв’язання конфліктів» за кількістю учасників

Хід семінару-практикуму

Теоретичне обґрунтування конфліктів у системі

«педагог-батьки»

Ведучий: Сьогодні ми поговоримо про конфлікти в системі «педагог» - батьки».

Слово «конфлікт» у перекладі з латини означає «зіткнення». Визначаючи конфлікт нормою громадського життя, психологи наголошують на необхідності застосування механізмів психологічного регулювання й розв’язання конфліктних ситуацій. Оскільки під час професійного спілкування в системі «педагог – батьки» можливі такі ситуації, для вихователя є дуже важливим умінням грамотно обрати стратегію поводження в них.

Причини конфліктів різні: невідповідність цілей, недостатня інформованість сторін про подію, некомпетентність однієї зі сторін, низька культура поводження тощо.

Фахівці зазвичай виокремлюють чотири стадії перебігу конфлікту:

- виникнення конфлікту (поява протиріччя);

- усвідомлення певної ситуації як конфліктної хоча б однією зі сторін;

- конфліктне поводження;

- результат конфлікту.

Конфлікт «педагог-батьки» здебільшого розгортався за типом «керівник – підлеглий», а вихователь у ці ситуації поводився зазвичай як обвинувач. Якщо раніше таке становище влаштовувало обидві сторони, то тепер батьки, маючи певний досвід і знання з психології, прагнуть не допустити тиску на себе з боку працівників дошкільного закладу. Крім того, таке поводження вихователя може спричинити агресивну реакцію навіть у спокійних батьків. Тому, щоб уникнути поглиблення конфліктної ситуації, слід дотримуватися форми спілкування «на рівних», що передбачає партнерську взаємодію.

Інформаційне повідомлення

«Стратегії розв’язання конфліктів»

Ведучий: Описуючи стратегії розв’язання конфліктів, американський психолог Кеннет Томас (Kenneth Thomas) застосовував показники уваги до інтересів партнера і своїх власних:

- конкуренція – зосередження уваги лише на своїх інтересах і повне ігнорування інтересів партнера;

- ухиляння – брак уваги як до своїх інтересів, так і до інтересів партнера;

- компроміс – досягнення часткової вигоди кожної сторони;

- пристосування – підвищена увага до інтересів іншої людини на шкоду власним;

- співпраця – стратегія, що дає змогу врахувати інтереси двох сторін.

Ведучий роздає учасникам семінару – практикуму роздруковані таблиці, де описано стратегії розв’язання конфліктів.

Ведучий: Ви ознайомилися з основними стратегіями розв’язання конфліктів. У педагогічній практиці існує думка, що найефективнішими стратегіями виходу з конфліктної ситуації є компроміс і співпраця. Однак кожна зі стратегій може виявитися ефективною в певних умовах, оскільки у кожної є свої переваги і недоліки.

А тепер, коли вам відомі способи виходу з конфліктної ситуації, змоделюємо уявну ситуацію і спробуємо розв’язати конфлікт.

Вправа «Яблуко і черв’ячок»

Ведучий: (м’яко й спокійно) сядьте зручніше, за плющіть очі й уявіть на хвилину, начебто ви – яблуко. Спіле, соковите, гарне, ароматне, наливне яблуко, яке мальовничо висить на гілочці. Усі милуються вами, захоплюються. Раптом, де й узявся, черв’як і каже: «Зараз я тебе їстиму!». Що ви відповісте черв’якові? Розплющить очі й запишіть свою відповідь. А тепер по черзі зачитайте її.

Кiлькiсть переглядiв: 313